Monday 16 November 2015

Ris för en annan dag!

När man har lite tid över.
En regnig tråkig dag.
Då kan man preppa för en annan dag då man inte har tid över.

Jag äter inte brunt ris ofta,  dels för att om jag känner för ris så vill jag inte vänta 45 minuter innan det är klart.
Men idag så tänkte jag ändra på det.

Idag är en regnig tråkig dag och som vanligt så har jag massor med tid över :D

Så jag koka upp 6 portioner ris.

1 portion ris ca 50g okokt blir 150g kokt.

När det kokat färdigt tog jag en ugnsplåt spola den lite under kallt vatten. (hällde bara av vattnet torkade inte torrt)
Hällde ut riset på plåten, lät det kallna lite, så att det var hanterbart.
Vägde upp, la i en fryspåse, plattade till, tröck* ut luften, stängde påsen, skrev på vad det var och ploppade in i frysen.


Nu har jag 2 påsar med 3 portioner i varje i frysen.



Så när jag nu vill ha ris nästa gång, tar jag ut en påse, lägger riset i en skål, kör i micron på full effekt i 2 omgångar á 2 min per gång.
Man kan också blanda ner riset i vad man nu ska äta om det är nåt såsigt och på det sättet värma upp riset.
Eller använda det till stekt ris.

Nu behöver jag bara komma ihåg att jag har ris i frysen också!

*Jag är östgöte och det är så vi böjer ordet trycka :-D

No comments:

Post a Comment