Tuesday 17 November 2015

Butter Chicken

För ett tag sen så fick jag ett recept på Butter Chicken.
Jag hade aldrig lagat det innan men fick försäkran om, ända från England :-),  att detta recept var jättebra.

När jag lagar mat så gör det mig inget om det tar tid men visst ibland har man kanske inte gott om tid och då lagar jag gärna sånt som går snabbt.
Oftast har jag hur mycket tid som helst och när jag "inte har tid" och vill att det ska gå snabbt, så är inte det tidsbrist, det kallas lathet :-)

Detta recept tar tid, själva tillagningen tar ingen större tid, men det marineras i 2 omgångar, först 1 timme och andra gången 4 timmar (minst)

Så om man har tid, säg en söndag, så tycker jag verkligen att ni ska pröva detta recept på Butter Chicken

Till det kan man äta ris eller som jag oftast gör, äter det med naan bröd. (Alltså indisk mat äter jag oftast med naan bröd ibland tillsammans med ris, ibland utan ris)

Receptet kommer ursprungligen från Rick Stein

Vi kan börja med vad du behöver till 4-6 portioner.

4 stora skinnfria kyckling bröst, skurna till 2-3 bitar i en vinkel. ( jag skar min kyckling i 4bitar/ bröst ungefär, inte för stora men inte heller små)

Till den första marinaden behöver du:
Juice från 2 lime's
1 tsk chilli peppar
1 tsk salt

Till den andra marinaden behövs:
50g naturell yogurt
50g vispgrädde
20g/4 stora vitlöksklyftor, grovhackade
25g/5cm färsk ingefära, grovhackad
1 tsk Garam Masala
1 tsk gurkmeja
0,75 tsk kummin, malen

Till såsen:
50g ghee/ fett
25g/5 vitlöksklyftor, finriven
25g/5 cm ingefära finriven
400g passerade tomater
0,5 tsk chilli peppar, malen
0,5 tsk koriander, malen
0,5 tsk kummin, malen
0,5 tsk kanel, malen
0,5 tsk Garam Masala
1 tsk kokosflingor
1,5 tsk salt
200ml vatten
25g cashew nötter
25g pumpa frön
2 msk kokande vatten
1 msk bockhornsklöver blad, torkade ( jag använde inte detta eftersom jag inte hade det hemma )
0,5 tsk strösocker
45ml vispgrädde

För finishen:
Nypa Chat Masala
Handfull coriander/cilantro blad grovhackade
15g/3cm färsk ingefära, fin strimlad


Ok då sätter vi igång då!


  • Blanda ihop marinad nr 1, lime, salt och chilli i en skål, blanda i kycklingen som du skurit i bitar. Rör runt så att det blandas väl, täck med plastfolie och ställ in i kylen 1 timme.
  • Blanda ihop marinad nr 2 i en matberedare och mixa runt tills du har en jämn smet. Blanda ner detta i den marinerade kycklingen. Blanda runt ordentligt så allt är täckt. På med plastfolien igen och ställ in i kylen denna gång 4 timmar.
  • Sätt på ugnen 240 grader  (om ugnen inte går så högt sätt den på 220 grader)
  • Trä upp kycklingbitarna på lätt insmorda metal grillspett, lämna mellanrum mellan bitarna, lägg spetten över en ugnsform, alternativt lägg kycklingbitarna på ett galler över en ugnsform
  • Låt dem stekas i ugnen 15-20 min, eller tills de har fått färg men är inte helt genomstekta. Dem kokas  färdigt i såsen.
  • Medans kycklingen är i ugnen värm upp fettet i en tjockbottnad gryta på medium värme. Stek vitlök och ingefära för nån minut, häll över passerade tomater och låt det sjuda i 5 minuter. Blanda i alla kryddorna, kokosen, salt och 100ml av vattnet och låt det sjuda i 10 minuter till.
  • Under tiden i en mini matberedare eller mortel mixa ihop cashew nötterna, pumpa frön och det kokande vattnet till en smet. 
  • Rör ner nöt/frö smeten i såsen tillsammans med kycklingbitarna och resterande 100ml vattnet .
  • Låt allt sjuda i 10 minuter eller tills kycklingen är genomkokt. 
  • Blanda ner de torkade bockhornsklöver bladen, socker och grädde. Låt allt puttra i 2 minuter till.
  • Strö över Chat Masala, garnera med färsk coriander/cilantro och ingefära. 
  • Servera!!




No comments:

Post a Comment